Sirvige seda kauplus Kaubamaja kliendilehte, mis kehtib - kuni -, et näha uusimaid pakkumisi. Praeguse iganädalase pakkumise 156 lk leiate parimad kaubad kategooriast Kaubamajad. See kauplus Kaubamaja kliendileht pakub sooduspakkumisi enam kui 618 tootele, tagades ostetavatele toodetele parimad hinnad! Kui soovite säästa oma järgmistelt ostudelt kaupluses Kaubamaja, ärge unustage tutvuda kliendilehte lehekülgedega 1 kuni 156. Sellel lehel leiate pakkumised banaanid, coca-cola, kapsas, õli, oreo, paprika, rohkem toote kohta; see kauplus Kaubamaja kliendileht pakub aga paljudele teistele kaupadele allahindlusi, näiteks parfüüm, rohkem, eau de parfum, eclat. Kui soovite sisseoste teha nutikalt ja säästa oma järgmisel ostmisel Kaubamaja kaupluses, ärge jätke tutvumata iganädalase kliendilehega, mis on täis hämmastavaid hindu ja suurepäraseid allahindlusi. Külastage saiti Minu Kataloogid iga päev, veendumaks et teate kõikide lemmikmüüjate pakutavaid kliendilehed.
KOLUMN
Uus must
kuld
Tekst: URMAS VÄLJAOTS, Pariis
Foto: KÄTLIN VÕSU
PRANTSUSMAAL on 1. jaanuarist keelatud pakkida plasti 32
liiki juur- ja puuvilju. Näiteks on selles nimistus banaanid,
tomatid, paprika, kapsas. Maasikatele ja vaarikatele anti veel
paar aastat armuaega. Tegelikult on Prantsuse puu- ja juurviljalettidel enamik pakutavast juba aastaid pakendita, nii et
silmatorkavat muutust see üleöö kaasa ei too. Iroonilisel kombel
on viimastel aastatel kilesse pakendatud eelkõige hoopis
mahetooteid – kilevorstis kolmekaupa paprikaid või paaris
avokaadosid.
Mul õnnestus kahe epideemialaine vahel aastavahetuseks
Taimaa päikese alla patareisid laadima sõita. Seda ootamatum
oli koduste, Prantsuse uudiste taustal Aasia snäkilettidel silmata
ühekaupa müüdavaid banaane. Iga vili ilusasti eraldi kilekotti
pistetud. Või tellisin restoranis hommikusöögiks kohapeal
tarvitamiseks kohvi ja mahla. Üllatuseks saabusid mõlemad
take-away topsides. Soovi polnud ma selleks avaldanud.
Kokteile serveeriti kõikjal kõrrega, enamasti plastist, harva
paberist. Vaid korra toodi kõrs lauda taaskasutatavana – bam
busest. Joogiklaasi kõrval vaatas laual vastu poevee plastpudeli
illustratsioonil õnnetu kilpkonn, kelle käpakeste vahele need
samad joogikõrred joonistatud. Absurdne, eks.
Jätkusuutlikkus pole seal maailma nurgas, nagu ka teistel
kontinentidel, eliidi ringist keskklassi poole upitava ning tar
bimisühiskonnast unistava tavakodaniku maailmapilti veel sisse
murdnud, vaatamata igas peopesas vilkuvatele nutitelefonidele
ja siin-seal kuurordis silma hakanud „Teeme ära!“-tüüpi
prügikoristusaktsioonide plakatitele. Agraarühiskonnast tiigrihüpe Tiktoki-ajastusse. Sisutootminetarbimine on üleüldine. Kuidas seda
teavituskampaaniateks kasutada?
Bensiinijaamas kaasa müüdavad
maitsvad riisikrõbuskid on laotud plas
tist pangekesse. Mitte piisavalt prakti
line, et kõlbaks taaskasutada, aga sa
mas ikka neli-viis korda paksem kui
meie toidupoes pakutavad salatikarbid.
Mitte et needki väga vajalikud oleksid. Kui seda just pargipingil
jalamaid ära ei söö, siis tegelikult piisaks ka õhukesest kilekotist.
Nii nagu tehti prostamates poodides 1990ndail. Kodus ja kon
toris peaks ju kõigil nõud olemas olema.
Lääne turistile meeldib käia odavamates riikides end kunin
gana tundmas, kui kohalikel raha napib. Poekestes üllatavad
miniatuursed tootepakendid. See pole nii mitte seetõttu, et
ühest krõpsukotist saab vähem kaloreid või et vaevalt nädala
jagu kestev pisike kreemituubike oleks kuidagi nunnum. Väik
semat kogust sisaldav ja soodsam toode näib küll sageli muga
vam, kuid pakendimaterjali kulub pisitoodete tootmisel kordi
rohkem. Ehk tasuks koguneda vanarahva kombel keskpõrandale
kokku ja leida kesktee, millega kaasneb küll pisut kallim hind
(ent olgem ausad, üldplaanis kulutame selle raha ilmselt nii
ehk naa ära) ja vähem pakendamist. Või hoopis hoogustada ka
iluvaldkonnas pakendite taaskasutust, mis on juba vaikselt ka
ilutööstuses kohta leidmas.
Nii-öelda arengumaades igal pool vedelev prügi pole vast
ühelegi reisijale märkamata jäänud. Paar aastat tagasi Pakistani
väisates torkas see eriti teravalt silma. Kuigi lääneliku suhtes
ollakse kinnised, on tarbekapitalismi veed suutnud oma jõesänge uuristada kõikjal. Põõsaste all ja rannaliival silmad ikka
üle maailma tuntud logosid – Laysi miniatuursed krõpsupakid,
Coca-Cola pudelid, Marsi šokolaad ja
Oreo küpsised. Samade brändide plast
hiilgab igal prügimäel üle maailma.
Kui miski nipiga suuta kohustada
planeedi kümmet suurimat tarbekau
pade kontserni pärast müümist oma
sodi ka kokku korjama, oleks maailm
paugupealt puhtam koht. Mul puudub
statistika, kuid põgus visuaalne vaatlus
tundub kinnitavat, et pool kõikjal vedelevast prügist toodetakse
just nende poolt.
Pakendimassiga sama, kui mitte suuremgi probleem on jäätmekäitlus ning seda mitte ainult „seal“, vaid ka meil, siinsamas.
Kogumine, sorteerimine, ümbertöötamine. Ajal, mil loodusvarad on otsakorral, on meil hetkel lademetes prügi – sama
moodi nagu kunagi naftat. Ole vaid mees ja leiuta, mida sellest
teha. Olen päris üllatunud, et see haru pole kuidagi kiiremini
jalgu alla saanud, ehkki naftast leiutati kunagi kohe sada ret
septi. Muidugi on küsimus ressursis – vajalikes teadusuuringutes
ja algkapitalis –, kuid see peaks olema tänapäeval üks keskkonnapoliitika prioriteete. Prügist saagu uus must kuld.
Ole vaid mees
ja leiuta, mida
sellest teha.
12
ÜLD
hooaeg
| suvi 2022