Sirvige seda kauplus Kaubamaja kliendilehte, mis kehtib - kuni -, et näha uusimaid pakkumisi. Praeguse iganädalase pakkumise 156 lk leiate parimad kaubad kategooriast Kaubamajad. See kauplus Kaubamaja kliendileht pakub sooduspakkumisi enam kui 314 tootele, tagades ostetavatele toodetele parimad hinnad! Kui soovite säästa oma järgmistelt ostudelt kaupluses Kaubamaja, ärge unustage tutvuda kliendilehte lehekülgedega 1 kuni 156. Sellel lehel leiate pakkumised kindad, rohkem, või toote kohta; see kauplus Kaubamaja kliendileht pakub aga paljudele teistele kaupadele allahindlusi, näiteks Elizabeth Arden, tea. Kui soovite sisseoste teha nutikalt ja säästa oma järgmisel ostmisel Kaubamaja kaupluses, ärge jätke tutvumata iganädalase kliendilehega, mis on täis hämmastavaid hindu ja suurepäraseid allahindlusi. Külastage saiti Minu Kataloogid iga päev, veendumaks et teate kõikide lemmikmüüjate pakutavaid kliendilehed.
KOLUMN
Rattal Pariisis ja Londonis
Tekst: URMAS VÄLJAOTS, Pariis Foto: KRÕÕT TARKMEEL
KUI 2015. AASTAL kolisin Pariisist
Londonisse, palusin tollasel elukaaslasel
järgneval nädalavahetusel Eurostariga
üle tuua mu ratas. Emotsionaalselt
laetud 1990ndate alguse retro-Peugeot,
mis on mind tänaseks truult teeninud
üle kümne aasta. Esimese asjana tuli ta
minuga kaasa, üle Le Manche’i tagasi
Pariisi samuti.
Pariis on väga „mineraalne“, nagu
prantslased kirjeldavad linnu, kus puu
ja parkide asemel laiuvad asfalt ja kivi.
Lõunapoolsema Euroopa suurlinnades
tõmmatakse mingil põhjusel linna ja
looduse vahele selge piir. Maja maja
küljes kinni, nende vahel tukslevad tänavaarterid, mille pind korralikult kividega kaetud. Kuskil sirgub mõni üksik
puu, juured kenasti metallplaatidega
kaetud, et keegi seal liigselt ei trambiks.
Vahele väike plats või pargike, kus natuke rohkem rohelust.
Muidugi, rahvamass on suur ning kui kõik igal pool ringi talluks,
muutuks katteta tänav kiiresti mülkaks. Nii nagu meilgi, kui
mõni mats mööda asfalti ei oska liigelda ning pidevalt üle
muruplatsi otseteed lõigates jätab järele mullase raja.
Mida põhja poole liigume, seda rohelisemaks Euroopa linnad
muutuvad. Inglismaal ja Madalmaades on suured kortermajad
asendunud väiksemate ühepereelamutega. Endiselt külg külje
kõrval reas, kuid kõigil varuks möödakäijate pilkude eest varjul
imeväike tagaaiake. Taanis ja Saksamaal peidavad elukvartalid
oma müüride taga rohelisi sisehoove. Kuid sellist luksust nagu
peaaegu kõikjal Tallinnas, et ka kortermajade ümber laiuvad
muruplatsid ja aiad, näeb haruharva – Toompea vaateplatvormidelt või Radissoni katuselt paistab nii kaugele, kui silm
seletab, roheline metsamassiiv, mille
alla peitunud pealinna elurajoonid.
Eestis võib kohata ühegi puuta tänavaid
vaid vanalinnas. Pariisis või Roomas on
puudeta kihavat kivilinna kilomeetrite
kaupa.
Viimaseid aastaid Pariisist rohelisemas Londonis elades hakkas üha enam
silma kortermajade vahel niitmata
rohumaa. Seal sirgusid igasugused kõrrelised ja muud kesalilled nagu puisniidul. See pole mitte
munitsipaallohakus, vaid linna haljasalade liigirikkuse poliitika,
ajendatuna viimase kümnendi uutest teadusavastustest ja rohe
filosoofiast, mille kohaselt pedantselt pügatud muru võrdub
liigirikkuse seisukohalt liivakõrbega, kus ei leia varju ükski
putukas. Nii seisidki „lohakate“ rohealade kõrval linnarahvale
selgitusi jagavad infotahvlid.
Pariisis liigirikkuse muret pole, sest pole eriti ju rohealasidki.
Linnapildis vohavad turistid, tuvid ja rotid. Peenemad pargidki
on nn prantsuse stiilis – maas liivakillustik, puud geomeetriliselt
reas, juured kaetud metallrestidega. Külastajaile pingid ja
aiatoolid. Ei mingit muru! Rohepööre
on siiski toimumas. Paar korda aastas,
kui linnasaaste liiga kõrgele tõuseb,
vähendatakse autoliiklust. Pühapäeviti
suletakse mõned jalakäijatest vohavad
ostutänavad mootormasinatele. Kui
praegune linnapea Seine’i palistanud
kiirtee sulges ning selle asemele jalakäijate promenaadi tegi, käis mõnda
aega kisa taevani, kuid niipea kui
ilusam ilm kohal, kihab kaldapealne
rahulolevast linnarahvast.
Kui üle kümne aasta tagasi otsustasin liiklema hakata vaid rattaga, polnud minusuguseid linnapildis kuigi
palju, rattateedest rääkimata. Oma
metroo- ja taksoharjumusi ümber vaatama motiveerisid erinevad põhjused
– iseseisvus ja liiklusautonoomia, ei
pea rahvamassidega metroos rinda
pistma või autoga ummikus istuma, istuva eluviisiga inimesele
on iga väiksem lisaliigutus kasulik ning muidugi ka rohelisem
mõttelaad. Igas Eesti väikelinnas, kus suvesid veedetud, käis ju
elu nagunii ratta rütmis. Tänaseks on siingi linnapilt tolle ajaga
võrreldes tundmatuseni muutunud. See pole veel rattaummikuis
Amsterdam või Kopenhaagen, kuid täistunnil vuravad rattateedel sajad ja tuhanded kaherattalised.
Kõik sai alguse muidugi Pariisi poolt juba 2007. aastal tutvustatud rattalaenutussüsteemist Velib. Eraomanduses rattaid
oli tollal endiselt piskult. Inimesed vaatasid Pariisi liiklust ja
paljud kartsid rattaga liiklemist. Mingil hetkel hakkas linn
rohepoliitikast innustunult välja ehitama ka mahukat rattateede
võrgustikku – liikluseks kitsendati legendaarset Rivoli tänavat,
autodelt võõrandati üle linna radu rataste tarbeks. Kuid tundub,
et põhitõuke andsid linna rattastumisele viimase viie aasta dramaatilised
sündmused. 2019. aasta streigilaine
ning kollavestide liikumine, mis linnaliikluse pidevalt halvas, ning muidugi
mitmeaastane koroonaepideemia, mil
paljud otsustasid rahvamasside eest
põgenedes rattaautonoomia kasuks.
Elektrirataste ostu soosis toetusprogrammide kaudu ka linnavalitsus. Muidugi, äärelinnas või mäe otsas elades (Montmartre, Belleville...)
tüütab tavarattal higistamine lõpuks ära. Olles ise niimoodi
aastaid iga ilmaga ja igal kellaajal Père Lachaise’i surnuaia tõusu
mööda üles kütnud, sai ka minu kriteeriumiks, et uus kodu
peab asuma tasandikul.
Pariis on piisavalt väike ja mugav, kui mõni küngas välja
arvata. Kolmveerand tunniga jõuab ühest linnapiirist teiseni,
nii pikuti kui ka põigiti. Nagu tegelikult Tallinnaski – kuid
vahega, et meil lööb rattaliiklusele oma piiri talv. Pariisis tuleb
vaid välja otsida paksemad kindad ja vihmakindlad katted ning
elu rattal võib kesta aasta ringi.
Mida põhja poole
liigume, seda rohelisemaks Euroopa
linnad muutuvad.
18
ÜLD
hooaeg
| suvi 2023